20.05.2020 | Terhi Saarinen on Efiman uusi taloushallinnon ulkoistusliiketoiminnan johtaja

Terhi Saarinen, Efima Oy Terhin mukaan aidosti tyytyväiset asiakkaat ovat tekijä, joka erottaa Efiman muista toimijoista markkinoilla
↑ Terhin mukaan aidosti tyytyväiset asiakkaat ovat tekijä, joka erottaa Efiman muista toimijoista markkinoilla
20.05.2020 | Terhi Saarinen aloitti toukokuun 2020 alussa Efiman taloushallinnon ulkoistusliiketoiminnan johtajana. Monenlaisissa johtotehtävissä kannuksensa ansainnut Terhi oli jo pitkään seurannut Efiman kasvutarinaa ja toivotti uuden haasteen tervetulleeksi sopivan tilaisuuden tultua vastaan.

Efiman johtoryhmän tuorein jäsen ja taloushallinnon ulkoistusliiketoimintamme johtaja Terhi Saarinen on pitkän linjan ammattilainen, joka on uransa aikana kerännyt kokemusta useissa erilaisissa johto- ja asiantuntijatehtävissä. Efimalla hän johtaa taloushallinnon ulkoistusliiketoimintaa, jonka palvelut on suunnattu suurille ja keskisuurille yrityksille. Palvelukokonaisuudet kattavat niin kokonaisulkoistukset kuin esimerkiksi ostolaskuprosessin osittaisulkoistukset, joissa suurimpien asiakkaiden vuosittaiset ostolaskuvolyymit ylittävät puoli miljoonaa laskua. Puhtaan asiantuntijatyön toimittamisen lisäksi Efiman ulkoistuspalveluissa panostetaan vahvasti asiakkaan prosessien kehitykseen ja automaation lisäämiseen.

Mittavan uransa aikana Terhi on työskennellyt mm. Arthur Andersenilla, SAP Finlandilla ja CGI:llä. CGI:n palveluksessa Terhi vietti yli kymmenen vuotta useissa eri tehtävissä, ja viimeiset neljä vuotta hän kuului CGI Suomen johtoryhmään. Efimalle Terhi siirtyy Accountorilta, jossa hän vastasi suurille yrityksille suunnatusta taloushallinnon ulkoistusliiketoiminnasta. Terhillä on taloushallinnon palvelukeskusten ja ICT-ulkoistusliiketoiminnan lisäksi monipuolista asiantuntija- ja johtajakokemusta konsultointi- ja ERP-liiketoiminnoista sekä projekti- ja laatujohtamisesta.

Efiman kasvutarina oli kiehtonut Terhiä jo useamman vuoden ajan. Erityisesti yrityksen arvomaailma, yrityskulttuuri ja markkinan tyytyväisimmät asiakkaat olivat asioita, jotka hän halusi kokea käytännössä. Sopivan tilaisuuden ilmaannuttua Terhi onkin lähtenyt innolla luomaan Efiman ulkoistusliiketoiminnan kasvun seuraavaa vaihetta. Ilokseen hän sai myös ensi töikseen todeta, että Efiman ulkoistuspalveluiden asiakkaat ovat todella markkinoiden tyytyväisimpiä, eivätkä puheet yrityksen arvoista ja kulttuurista olleet pelkkää sanahelinää.

Terhin mukaan aidosti tyytyväiset asiakkaat ovat tekijä, joka erottaa Efiman muista toimijoista markkinoilla. ”Markkinoiden paras asiakastyytyväisyys on asia, jonka aion jatkossakin pitää ulkoistusliiketoimintamme tärkeimpänä tavoitteena”, hän toteaa. Tämän lisäksi kotimaisen, täysin Suomessa tuotetun ulkoistuspalvelun tulee Terhin mielestä kehittyä jatkuvasti, jotta Efima voi tarjota asiakkailleen alan johtavaa osaamista, konsultointia ja parhaita käytäntöjä. Kehitystä siivittävät Efiman vahva digitaalisuus sekä uusimpien teknologioiden, kuten ohjelmistorobotiikan ja tekoälyn, hyödyntäminen osana tuotettuja palveluita.

Kyselimme tuttuun tapaamme tuoreelta efimalaiselta vielä muutaman kysymyksen:

Terhi Saarinen, olet Efiman uusi taloushallinnon ulkoistusliiketoimintamme johtaja, mutta kuka sinä oikeastaan olet?

Olen yrittäjähenkinen ja aikaansaava organisoija – isolla O:lla. Nautin tilanteista, missä suunnitellaan, parannetaan ja käynnistetään palveluita ja projekteja yhdessä kollegoiden ja asiakkaiden kanssa. Tykkään olla asiakkaiden kanssa ja pohtia, miten auttaa asiakasta mahdollisimman hyvin.

Mistä sinä tulet?

Olen ollut aikaisemmin mm. Accountorin ja CGI:n palveluksessa liiketoimintajohtajana. Olen ollut valtavan onnekas ja saanut toimia hyvin erityyppisissä tehtävissä urani aikana. Liiketoiminnan vetäjän lisäksi olen ollut liikkeenjohdon konsultti, projektipäällikkö, hankejohtaja ja olen myös vastannut sisäisistä prosesseista, kuten PMO, laadunhallinta, tietoturva ja dokumenttien hallinta.

Kertoisitko meille, millaisen johtajan Efima sinusta sai?

Johtajana olen avoin ja sparraava. Uskon avoimuuteen työympäristössä ja siihen, että yhdessä ratkomme haastavat tilanteet. Innostun työssä ja työstä.

Mitkä ovat ensivaikutelmasi Efimasta?

Minulle on tärkeää työskennellä yrityksessä, jonka arvomaailman jaan. Minulle tärkeitä arvoja ovat yrittäjyys, välittäminen ja avoimuus. Efiman arvot ovat hyvin lähellä omia arvojani ja on hienoa huomata, että ne ovat täällä aidosti osa arkea.

Efiman ulkoistusasiakkaiden asiakastyytyväisyys on markkinoiden korkein – ja on ilo nähdä, miten asiakkaat ovat arkemme keskiössä ja panostamme asiakastyytyväisyyteen. Haluamme olla, ja olemme, asiakkaidemme kehittävä kumppani.

Katselet Efimaa nyt sisältäpäin, mutta erittäin tuorein silmin. Mitä sinä näet?

Efimalla on valtavasti asiantuntijuutta sekä kykyä kehittää asiakkaan ratkaisuja ja palveluita. Näen yrityksen, joka panostaa kulttuuriin sekä henkilöstöön ja arvostan sitä. Ainahan löytyy tilaa parantamiselle ja hienosäädölle, mutta kun asenne on kohdallaan kuten täällä, niin kehitysprojektejakin on mukava viedä eteenpäin.

Miksi halusit tulla Efimalle töihin, mikä oli se suurin tekijä?

Suurin tekijä oli juuri Efiman arvot ja miten täällä panostetaan kulttuuriin ja siihen, että Efima on työpaikka, missä halutaan olla ja kehittyä. Ihmiset tekevät yrityksen ja on mahtavaa olla paikassa, missä ymmärretään se.

Taloushallinnon ulkoistustoimiala elää murrosta – robotiikka ja tekoäly hoitavat asiakkaissamme rutiininomaiset tehtävät, mikä mahdollistaa sen, että palvelun laatu entisestään paranee ja tehostuu. Tämä antaa myös asiantuntijoillemme mahdollisuuden palvella asiakkaitamme paremmin ja kehittää asiakkaiden prosessia. Näin ollen Efiman asiakasläheisyys ja Suomessa sijaitseva asiantunteva palvelukeskus olivat myös vaikuttavia tekijöitä.

Terhi Saarinen, minne sinä olet menossa?

Eteenpäin – ”make it work” -asenteella ja hyvällä fiiliksellä – eli efiliksellä.