22.06.2022 | Efima on yksi Heurekan uuden Tekoäly – Me, Myself & AI -näyttelyn kumppaneista

tekoaly-nayttely-heurekassa-web Heurekan Tekoäly – Me, Myself & AI -näyttelyssä vierailijat pääsevät tutustumaan tekoälyyn ja robotiikkaan havainnollisella tavalla. Näyttelyssä pääsee esimerkiksi pelaamaan ilmakiekkoa robottia vastaan tai haastamaan tekoälyn ohjaaman robottikäden kivi-sakset-paperi-pelissä.
↑ Heurekan Tekoäly – Me, Myself & AI -näyttelyssä vierailijat pääsevät tutustumaan tekoälyyn ja robotiikkaan havainnollisella tavalla. Näyttelyssä pääsee esimerkiksi pelaamaan ilmakiekkoa robottia vastaan tai haastamaan tekoälyn ohjaaman robottikäden kivi-sakset-paperi-pelissä.
22.06.2022 | Tiedekeskus Heureka avaa keskiviikkona 22.6.2022 ovensa uuden Tekoäly – Me, Myself & AI -näyttelyn kävijöille. Toiminnanohjauksen, taloushallinnon ja älykkään automaation ratkaisuihin erikoistunut digiyhtiö Efima toimii kolmevuotisen näyttelyn yhtenä kumppanina.

Tiedekeskus Heurekassa avataan keskiviikkona 22.6.2022 uusi Tekoäly – Me, Myself & AI -nimeä kantava päänäyttely, ja Efima on yksi näyttelyn kumppaneista. Näyttelyn tavoitteena on tehdä tekoälyä ja robotiikkaa tutummaksi positiivisella ja käytännönläheisellä tavalla.

”Tekoäly on jo tänä päivänä osa meidän kaikkien arkeamme – ja vaikkemme sitä tiedostaisikaan, törmäämme päivittäin tekoälyyn esimerkiksi verkkokaupoissa, sosiaalisessa mediassa ja hakukoneissa. Tekoäly tulee monelle tutuksi myös työelämässä: työtehtävät automatisoituvat ja saamme työyhteisöihimme digitaalisia työkavereita”, Efiman älykkään automaation liiketoiminnan vetäjä Teija Puurunen kuvailee. ”Siksi meidän kaikkien on tärkeä ymmärtää, miten tekoäly nivoutuu osaksi inhimillistä elämää ja arkea ja mitä kaikkea tekoäly arjessa ja työssä meille mahdollistaa. Heurekan näyttelyn tavoitteena on kehittää suuren yleisön tekoälyn lukutaitoa, ja Efimalla koimme tärkeäksi olla mukana edistämässä tätä tavoitetta”, Puurunen kuvailee.

Työn muutos ja kasvava kiinnostus älykkään automaation ratkaisuja kohtaan näkyy Puurusen mukaan myös Efiman asiakaskunnassa. Tähän tarpeeseen Efima on kehittänyt suomenkielistä tekstiä ymmärtävän tekstiÄly-tekoälyratkaisun, jota voidaan hyödyntää muun muassa asiakaspalvelun eri tehtävissä prosessien automatisoimiseksi.

Heurekan uusi Tekoäly-näyttely rakentuu tekoälyn parissa työskentelevän Tieteilijän tarinan ympärille. Näyttelytilassa vierailijat pääsevät tutustumaan Tieteilijän kotiin, pihaan sekä työpajaan, joihin Tieteilijä on rakentanut tekoälyä ja robotiikkaa soveltavia pelejä ja vempeleitä. Tieteilijän rakennelmiin ja laitteisiin perehtymällä näyttelyvierailijat tutustuvat tekoälyyn itse kokeilemalla ja oivaltamalla – ja samalla tulevat tutuiksi tekoälyn perusteet ja erilaiset aiheeseen liittyvät termit, kuten koneoppiminen, algoritmi, kielimalli, konenäkö ja vahvistusoppiminen.

”Efiman tekoäly- ja automaatioasiantuntijat ovat olleet mukana suunnittelemassa näyttelyn sisältöä alusta alkaen – ja olemme kaikki todella innoissamme lopputuloksesta. Sen lisäksi, että saamme olla mukana lisäämässä suuren yleisön ymmärrystä tekoälystä ja robotiikasta, saamme myös tuoda omaa osaamistamme esille”, Puurunen iloitsee. Näyttelyä on rakennettu tiiviissä yhteistyössä Heurekan sekä muiden yhteistyökumppanien kanssa, joihin lukeutuvat muun muassa Microsoft, Futurice, Solita, Gofore, Helsingin yliopisto, TEK ja CSC.

Puurusen mukaan Efima aikoo ”ottaa kaiken hyödyn irti juuri auenneesta näyttelystä” ja kutsua niin henkilöstöä, asiakkaita kuin yhteistyökumppaneita tutustumaan tekoälyn ja robotiikan maailmaan Heurekassa. Näyttely on nähtävillä Heurekassa vuoteen 2025 asti.

Näyttelyn verkkosivut: https://www.heureka.fi/nayttely/tekoaly/

Efima, Business Director Teija Puurunen
teija.puurunen@efima.com, +358 40 845 0830

Efima lyhyesti

Efima Oyj tehostaa suurten ja keskisuurten yritysten liiketoimintaa toiminnanohjauksen, taloushallinnon ja älykkään automaation ratkaisuilla. Kaiken keskiössä ovat ihmiset, yhteistyö ja kumppanuus. Vuonna 2021 työntekijöitä oli Efiman kahdessa toimipisteessä Helsingissä ja Tampereella 300.
www.efima.com