08.04.2022 | Jesse Ahokas on Vuoden efimalainen 2021

Jesse-Ahokas-Vuoden-efimalainen-2021 Vuoden efimalainen palkitaan raikuvien aplodien lisäksi nimikoidulla Efiman pelipaidalla. Pelipaita ripustetaan Helsingin toimiston kattoon, aiempien vuosien pelipaitojen rinnalle.
↑ Vuoden efimalainen palkitaan raikuvien aplodien lisäksi nimikoidulla Efiman pelipaidalla. Pelipaita ripustetaan Helsingin toimiston kattoon, aiempien vuosien pelipaitojen rinnalle.
08.04.2022 | Kahden vuoden tauon jälkeen Efima Awards -palkinnot jaettiin jälleen perinteikkäästi Efiman Helsingin toimistolla. Efimalaiset äänestivät Jesse Ahokkaan Vuoden efimalaiseksi 2021.

Virtuaaliseen ääniuurnaan kerättiin kollegoiden nimiä viime syksynä, kun efimalaiset saivat jälleen äänestää työkavereitaan palkittaviksi vuosittaisissa Efima Awardseissa. Perinteisesti marraskuussa järjestettävää palkintogaalaa jouduttiin pandemian vuoksi siirtämään kerta jos toinenkin, joten kun efimalaiset viimein maaliskuussa tapasivat taas ja kokoontuivat todistamaan palkintojen jakoa Helsingin toimistolle, efilis oli katossa.

Vuoden efimalaisen palkinto jaettiin tänä vuonna jo yhdeksättä kertaa. Vuoden efimalainen on arvostettu kollega, joka virallisen määritelmän mukaan ”kunnioittaa työkavereitaan ja luo hyvää henkeä tiimissä, projektiryhmissä tai missä ikinä työskenteleekään. Hänen osaamistaan arvostetaan ja hän jakaa sitä myös muille avokätisesti. Hän ei hämmenny kohdatessaan esteitä, vaan keskittyy löytämään ratkaisun asiaan kuin asiaan ja haluaa tehdä töitä yhteisen päämäärän saavuttamiseksi.”

Tällä kertaa kollegoiden äänistä suurimman saaliin keräsi Senior Process Consultant Jesse Ahokas, joka tunnetaan niin efimalaisten kuin asiakkaidenkin keskuudessa projektien ja prosessien moniosaajana. ”Prosessikonsulttina pääsee tekemään asiakasprojekteja laidasta laitaan – on konsultointi-, järjestelmä- ja automaatioprojekteja, kouluttamista ja myös sisäisiä kehityshankkeita”, Jesse luettelee.

Kollegoiden suusta

Äänestyksen yhteydessä efimalaiset saivat jättää kirjallisia perusteluita omalle valinnalleen. Jesseä kollegat kuvasivat muun muassa seuraavasti:

”Superammattilainen, joka on avulias ja rohkaiseva. Hän jakaa osaamistaan muille ja ottaa kollegat huomioon. Hän auttaa erilaisissa haasteissa sekä vakuuttaa asiakkaat osaamisellaan. Hän käärii hihat ja tekee hommia uteliaasti asioihin suhtautuen ja hyvällä tarmolla, mutta sopivan rennosti ja rauhallisesti.

”Hän on helposti lähestyttävä, hyvä ammattilainen, jolla ei hermot petä. Hänen ammattitaito, rauhallinen asenne ja juuri oikeat asiat huomioiva ote vakuuttaa asiakkaat ja projektitiimin. Vuoden efimalainen on erittäin fiksu ja osaava, jolla tuntuu olevan asiat aina hallussa. Hänen kanssaan on helppo kommunikoida. Luontainen esiintyjä. Tekee työtä systemaattisesti – jakaa ja hyödyntää olemassa olevaa ja jalostaa eteenpäin.”

”Uskomattoman kova ammattilainen ja aina valmis auttamaan osaamisellaan tiimikavereita.”

Jesse, miltä nyt tuntuu?

Palkintogaalasta on kulunut jo pari viikkoa, ja kiireisen prosessikonsultin kalenterista löytyy hetki tunnelmien jakamiselle.

Kollegat nimesivät sinut Vuoden efimalaiseksi 2021 – mikä efilis?

”Nyt kun asiaa on ehtinyt jo vähän sulatella, niin palkinnosta osaa jo nauttiakin. Aluksi oli ennen kaikkea hämmentynyt fiilis. Olen tosi otettu, ja on todella hienoa, että tämä on aidosti työkaverien antama tunnustus. Se on kaikista hienointa ja todella lämmittää sydäntä. Olen lukenut perusteluita läpi monta kertaa, ja aina ne saavat hymyn huulille – kun tietää, että joku on aidosti nähnyt vaivaa ja jaksanut kommentoida ja kirjoittaa positiivista palautetta.”

Mikä merkitys sinun mielestäsi palautteella on työnteossa? Entä tällaisella tunnustusperinteellä?

”Palautteella on valtava merkitys. Valitettavasti tuntuu yhä olevan helpompaa antaa rakentavaa palautetta, ja kynnys antaa positiivista palautetta voi olla tosi korkea. Ehkä se liittyy suomalaiseen kulttuuriin tai on ihan yleismaailmallinen haaste, että positiivisen palautteen antamiseen ei ole luontevaa tapaa ja se saattaa monesti tuntua vähän teennäiseltä. Toisinaan vitsailenkin taloushallintomaailmassa olevan niin, että kaikki asiat ovat hyvin, jos mitään palautetta ei kuulu.

Efima Awards -perinne kuvaa mielestäni hyvin sitä, että Efimalla palautteen antamista halutaan vaalia ja täällä ymmärretään, miten iso merkitys palautteella on arkipäiväisessä tekemisessä. On kunnioitettavaa, että tunnustusta halutaan antaa työntekijöille, jotka työn aidosti tekevät. Mielestäni on todella hienoa, että tunnustusperinnettä ja siihen liittyvää kulttuuria on aktiivisesti ylläpidetty vuodesta toiseen.”

Vuoden efimalaisen palkitsemiseen liittyy pitkä perinne. Tilastojemme mukaan kaikki aikojen saatossa Vuoden efimalaiseksi palkitut työntekijämme viihtyvät yhä Efimalla, ja sinäkin olet viihtynyt meillä jo reilut kaksi vuotta. Mikä sinua innostaa ja motivoi efimalaisessa (työ)elämässä?

”Efimalla on hieno yhdessä tekemisen kulttuuri ja henki – samalla jokainen saa silti olla oma itsensä, eikä ihmisiä yritetä laittaa samaan muottiin. Olen itse arvostanut sitä ja kokenut, että olen myös saanut olla oma itseni ja tehdä asioita omalla tyylilläni. Ehkäpä juuri siitä, että kaikki saa olla omana itsenään, se yhdessä tekemisen meininki syntyykin. On myös valtava rikkaus, että ihmisillä on erilaisia taustoja ja syntyy erilaisia näkökulmia. Olkoonkin kliseistä, kun omana itsenä lukee meillä Efiman arvoissakin – mutta ainakin itse allekirjoitan sen.”

Määritelmämme mukaan ”Vuoden efimalainen kunnioittaa työkavereitaan ja luo hyvää henkeä tiimissä, projektiryhmissä tai missä ikinä työskenteleekään.” Mikä on sinun mielestäsi tärkein työyhteisötaito?

”Ehkei tämä ole se kaikista tärkein taito, mutta omassa tekemisessä tärkeää on sellainen tietty rentous. Pitää säilyttää tasapaino siinä, että asioita tehdään asiantuntevasti ja niiden vaatimalla vakavuusasteella, mutta muistetaan, että kyseessä on kuitenkin vain työasiat. Itse pyrin viljelemään huumoria työarjen keskellä ja arvostan kollegoita, jotka tekevät samoin.”

Onnea myös muille Efima Awards -palkituille

Keskustelutuokion lopuksi Jesse haluaa nostaa esiin vielä yhden asian. ”En muista, muistinko siinä hämmästykseltäni kiittää palkintotilaisuudessa muita efimalaisia. Iso kiitos kuuluu siis kaikille kollegoille. Meillä Efimalla yhtäkään projektia ei vedetä läpi yksin: onnistuminen vaatii aina sitä, että mukana on useampi ihminen”, Jesse välittää terveiset kollegoilleen.

Efima Awards -palkintogaalassa kunniamaininnat jaettiin myös kolmessa muussa kategoriassa. Vuoden 2021 muut tunnustuksen saaneet olivat:

• Vuoden arvokas: Noora Palenius
  • Vuoden taituri: Rosa Lehtinen
  • Vuoden efiliksen levittäjä: Retu Parilo

Onnea kaikille!

Efima-Awards-yhteiskuva-2021Efima Awards -palkitut ja palkintoja jakaneet Efiman perustajajäsenet juhlatunnelmissa