29.11.2016 | Matias Tukiainen on Vuoden efimalainen 2016

matias-gaala Efimalaiset valitsivat joukostaan Vuoden efimalaiseksi 2016 ratkaisukonsultti Matias Tukiaisen
↑ Efimalaiset valitsivat joukostaan Vuoden efimalaiseksi 2016 ratkaisukonsultti Matias Tukiaisen
29.11.2016 | Perinteiset Efima Awards jaettiin nyt neljännen kerran marraskuisissa pikkujouluissamme. Vuoden efimalainen 2016 on Ohjelmistopalveluiden konsultti Matias Tukiainen. Matias toimi aiemmin tukipalveluissa, ja siirtyi kesälomien jälkeen urallaan eteenpäin ratkaisukonsultiksi.

Ehdotukset palkinnon saajiksi oli kerätty koko henkilöstöltä ja valinnan vahvisti Efiman johtoryhmä. Tukiaisen nimellä varustettu paita numerolla 16 Efiman toimiston katossa paljastettiin siis pikkujouluissa Star Wars -tunnusmusiikin kaikuessa.

Näin kollegat kuvasivat Matiasta:

• ”Innostava, hyvän hengen luoja, osaava ja aina apuaan antava tiimipelaaja”

• ”Miten ihmeessä jaksaa aina olla niin avulias ja vastata/auttaa?”

• ”Matias on panostanut omaan oppimiseen ja urallaan etenemiseen, mutta ei ole tinkinyt yhtään ajastaan ja halustaan auttaa efimalaisia arjen kiireissä. Matias on urallaan ansainnut kaiken hyvän ja tuskin kukaan on eri mieltä tästä.”

Matias, mikä (e)filis nyt?

"No kyllähän tämä mukavalle tuntuu. Erityisesti arvostan sitä, että tunnustus tulee kollegoilta. Töitä tehdään kuitenkin eniten työkavereiden eikä johdon kanssa, joten kyllä heiltä saatu palaute on sitä kaikkein arvokkainta. Ja parasta, ettei tunnustus tule siitä, että on paahtanut kovasti töitä, vaan että sen keskellä on muistanut huomioida työkaverit ja auttaa."

Mikä merkitys sinun mielestäsi palautteella on työnteossa? Entä tällaisella tunnustusperinteellä?

"Tällainen perinne on hyvä. Sanoisin, että meillä korjaava palaute sujuu arjessa luonnostaan. Kun joku menee pieleen, korjataan tilanne, ei etsitä syyllisiä vaan opitaan yhdessä. Mutta kollegoiden kesken ei ehkä aina tule mieleen kehua toista. Siksikin on hyvä, että tällainen perinne on."

Mikä sinua eniten motivoi työssäsi ja Efimassa?

"Kyllä se on se, että jos kiinnostaa ottaa vastuuta, niin sitä annetaan. Tukipalveluissa pääsin monipuolisesti tutustumaan erilaisiin asioihin ja asiakkaisiin. Kun sitten halusin edetä, sain valita, miten isoa kakkua lähden haukkaamaan. Onhan tämä uuden roolin opettelu välillä vähän pyörremyrskyä. Opettelen oman itsen johtamista ja isompia kokonaisuuksia. Mutta hienoa, että arvojen mukaisesti pääsin ottamaan lisää vastuuta."

Vuoden efimalaisen määritelmä on:

Vuoden efimalainen on hyvä työkaveri, joka ottaa muut huomioon. Hän on avoin ja hyvä viestijä niin tiimissään kuin asiakkaillekin. Hän ei hämmenny kohdatessaan esteen, vaan keskittyy löytämään ratkaisun. Vuoden efimalainen työskentelee tuloksekkaasti ja noudattaa tarkoituksenmukaisuutta työssään ja toiminnassaan. Hän pystyy siis joustavasti muuttamaan toimintaansa tilanteen mukaan muut huomioon ottaen.

Vuoden 2016 muut tunnustuksen saaneet olivat:

Vuoden efiliksen levittäjä: Henna Haaparanta-Koskinen

Vuoden asiakkaan ilahduttaja: Arto Puranen