29.06.2021 | Pirkanmaan Jätehuolto automatisoi sisäisiä asiakaspalveluprosessejaan Efima ohjelmistorobotiikan kumppaninaan

Pirkanmaan jätehuollon jäteastioita Ohjelmistorobotti avustaa Pirkanmaan Jätehuollon asiakaspalvelussa
↑ Ohjelmistorobotti avustaa Pirkanmaan Jätehuollon asiakaspalvelussa
29.06.2021 | Kiertotalouden edelläkävijäyritys, Pirkanmaan Jätehuolto, haluaa ympäristölle ja asiakkailleen parasta. Asiakaspalvelunsa työkuorman keventämiseksi ja tasaamiseksi yhtiö on palkannut ohjelmistorobotin, Robotti Ruttusen, hoitamaan asiakaspalvelunsa sisäisiä rutiinitehtäviä ja vapauttamaan ihmiskollegoidensa aikaa arvokkaampaan asiakaspalvelutyöhön. Ohjelmistorobotin toimituksesta ja kehitystyöstä vastaa Efima.

Pirkanmaan Jätehuolto huolehtii siitä, että yhtiön 17 asiakaskunnassa lajittelu ja kierrätys sujuvat, kuljetukset rullaavat ja jätteenkäsittely on huippulaatua. Tärkeässä roolissa on yhtiön asiakaspalvelu, joka vastaa kaikkien kiinteistöjen ja yli 451 000 asukkaan jätehuoltoasioiden käsittelystä.

Laadukkaan asiakaspalvelutyön varmistamiseksi Pirkanmaan Jätehuolto on palkannut ihmiskollegoidensa avuksi ohjelmistorobotin hoitamaan asiakaspalvelun sisäisiä rutiinitehtäviä. Ohjelmistorobotiikan kumppaniksi valikoitui vuoden 2021 alussa Efima, ja kevään 2021 aikana ensimmäiset automatisoidut työnkulut ovat saatu onnistuneesti tuotantoon.

”Tähtäämme toiminnassamme aina siihen, että ympäristö voittaa ja asiakkaamme ovat tyytyväisiä. Laadukas asiakaspalvelu on tässä kaiken keskiössä”, Pirkanmaan Jätehuollon asiakkuuspäällikkö Virpi Oksala kuvailee. Asiakaspalvelun työajasta suuri siivu on aiemmin kulunut jätekuljettajilta saapuneiden hukkanoutojen ja vikailmoitusten manuaaliseen käsittelyyn ja kuittailuun. Nyt manuaaliset järjestelmäkirjaukset siirtyvät ohjelmistorobotin käsiteltäviksi.

”Päätös siirtää rutiininomaiset askareet robotille ja vapauttaa asiakaspalvelijoidemme aikaa sekä asiakkaidemme että yhteistyökumppaniemme palvelemiseen oli kaikkien kannalta helppo tehdä”, Pirkanmaan Jätehuollon asiakaspalvelupäällikkö Katja Rekonius taustoittaa odotettua ohjelmistorobotiikkahanketta. ”Lisäksi ympäristöhuollon asiakaspalvelulle on tyypillistä kiireisten ja vähemmän kiireisten kausien ennakoimatonkin vaihtelu. Esimerkiksi sääolosuhteet vaikuttavat suoraan asiakaspalvelumme saamien käsittelypyyntöjen määrään. Ohjelmistorobotiikan avulla palvelupyynnöt tulevat käsitellyiksi yllättävienkin kiirekausien keskellä”, Rekonius täydentää.

Robotti Ruttuseksi nimetty ohjelmistorobotti on jo ottanut haltuunsa neljä sisäistä asiakaspalvelun volyymiprosessia. Ensimmäisien kuukausiensa aikana Ruttusesta on tullut asiakaspalvelun tärkeimpien työkalujen, asiakashallintajärjestelmä Vingon ja tehtävienhallintajärjestelmä TCS:n, rutinoitunut käyttäjä. Siinä missä rutiininomaiset järjestelmäkirjaukset ovat välillä olleet yhtiön asiakaspalvelulle puuduttavaa puurtamista, Ruttunen hoitaa ne mielellään. Katso videolta, miten ripeästi Ruttunen suorittaa esimerkiksi kuljettajilta saapuvien hukkanoutojen käsittelyn TCS:ää ja Vingoa käyttäen!

Efiman CIO:n ja ohjelmistorobotiikan liiketoiminnasta vastaavan johtajan Markus Turusen mukaan yhteistyö on opettanut niin Efimaa kuin ympäristöhuollon toimijoitakin: ”Kumppanuus Pirkanmaan Jätehuollon kanssa on vahvistanut Efiman kyvykkyyttä tehostaa ja robotisoida asiakaspalvelun prosesseja. Samalla olemme tunnistaneet, että myös muut ympäristöhuoltoalan yritykset painivat samanlaisten asiakaspalvelun resursointihaasteiden kanssa, ja tietoisuuden kasvattamiseksi olemme Efimalla järjestäneet ympäristöhuoltoalalle kohdennettuja robotiikkatyöpajoja. Haluamme olla mukana viemässä tärkeää alaa eteenpäin, ja tästä olemme myös saaneet kiitosta. Pirkanmaan Jätehuolto ja Ruttunen ovat olleet kaikille hienoja esimerkkejä siitä, miten alaa voidaan kehittää.”

Tulevaisuudessa Ruttusen työtehtäviä on tarkoitus laajentaa myös muihin asiakaspalvelun sisäisiin rutiiniprosesseihin ja asiakaspalvelun aikaa vapauttaa entistä enemmän arvokkaaseen asiakaspalvelutyöhön ja myös uudenlaisiin työtehtäviin. ”Olemme tunnistaneet tärkeitä asiakaspalvelutehtäviä, joita meillä ei ole ennen ollut aikaa tehdä. Ruttusen rekrytointi on tuonut meillä tarvittavia lisäkäsiä, ja voimme tämän ansiosta palvella asiakkaitamme entistä paremmin ja kokonaisvaltaisemmin. Sisäinen kehitystyö näkyy myös ulospäin”, Rekonius hymyilee.

Oksala ja Rekonius ovat molemmat olleet tyytyväisiä Efiman kanssa käynnistyneeseen kumppanuuteen ja yhdessä tehtyyn kehitystyöhön. ”Kierrätysasteemme on jo huippuluokkaa – kerätyistä jätteistä hyödynnetään 99 prosenttia. Nyt pistämme paukut myös automaatioasteemme kasvattamiseen. Sujuva yhteistyö Efiman kanssa on antanut projektillemme lupaavan alun”, he päättävät.

Efima Oy, CIO & Business Lead (RPA & AI) Markus Turunen
markus.turunen@efima.com, puh: +358 40 770 1205

Pirkanmaan Jätehuolto lyhyesti

Pirkanmaan Jätehuolto on kiertotalouden edelläkävijä. Vuonna 1994 perustettu Pirkanmaan Jätehuolto huolehtii 17 kunnan lakisääteisistä jätehuoltopalveluista, jotka ovat suunnattu pääasiassa asukkaille, taloyhtiöille ja kunnille. Jätteistä hyödynnetään nykyisin 99 % joko materiaalina tai energiana. Kaikessa toiminnassaan yhtiö tähtää siihen, että ympäristö voittaa, asukkaat ovat tyytyväisiä ja yhtiön hinnat ovat maan edullisimmat.
www.pjhoy.fi

Efima lyhyesti

Digiyhtiö Efima tukee ja tehostaa suurten ja keskisuurten yritysten liiketoimintaa toiminnanohjauksen ja taloushallinnon SaaS-ohjelmistoratkaisuilla, ohjelmistorobotiikan ja tekoälyn ratkaisuilla, ulkoistuspalveluilla ja konsultoimalla. Haluamme tarjota alan parasta palvelua ja olla erinomainen työpaikka osaaville asiantuntijoillemme. Vuonna 2021 Efimassa on yli 250 työntekijää. Efiman liikevaihto oli viime tilikaudella noin 22 miljoonaa euroa, ja Efimalla on toimipisteet Helsingissä ja Tampereella.
www.efima.com