24.09.2020 | Efima ja Futunio automatisoivat työttömyyskassojen toimintaa ohjelmistorobotiikalla

Futunio-thumbnail Efiman Aili-ohjelmistorobotti auttaa Futunion henkilöstöä jo työttömyyskassojen hakemusten käsittelyssä
↑ Efiman Aili-ohjelmistorobotti auttaa Futunion henkilöstöä jo työttömyyskassojen hakemusten käsittelyssä
24.09.2020 | Työttömyyskassojen ja ammattiliittojen strateginen digitalisaatiokumppani Futunio tehostaa työttömyyskassa-asiakkaidensa automaatiota ohjelmistorobotiikalla. Robotiikalla voidaan laajentaa automaatiota myös paperipohjaisiin prosesseihin. Efima on Futunion yhteistyökumppani ohjelmistorobotiikassa.

Koronaepidemian myötä työttömyyskassat ovat poikkeuksellisessa tilanteessa, kun työttömyysetuuksien hakemusten määrät ovat moninkertaistuneet hyvinkin lyhyessä ajassa. Työttömyyskassojen tarpeisiin erikoistunut palveluyritys Futunio ja Efima ovat yhteistyössä lähteneet helpottamaan tilannetta ohjelmistorobotiikan avulla. Efiman automaatioalustalla työskentelevä Aili-robotti suorittaa jo hakemusten esikäsittelytöitä Futunion asiakkaille, ja muita robotiikan hyödyntämiskohteita on tunnistettu tämän lisäksi useita kymmeniä.

Futunion tuotepäällikkö Janne Ojala pitää ohjelmistorobotiikkaa oivallisena keinona laajentaa järjestelmien omia, sisäänrakennettuja automaatiomahdollisuuksia. ”Robotiikan hyödyt ovat selvät: voimme ketterästi automatisoida prosesseja, jotka jäivät aiemmin ihmisten käsin tehtäviksi. Robotin avulla hakemusten käsittelyä voidaan nopeuttaa huomattavasti, kun hakemus saapuu robotin esikäsittelemänä ihmisen käsiteltäväksi. Erityisesti robotin kyky lukea ja tulkita tietoja paperipohjaisilta tulosteilta on ominaisuus, johon tavalliset järjestelmät eivät pysty”, hän kommentoi innoissaan robotiikalla saavutettavissa olevia hyötyjä.

Yksi tehtävä, jossa Aili-robotti jo auttaa työttömyyskassojen hakemusten käsittelyä, on työeläkeotteiden noutaminen Eläketurvakeskuksen (ETK) verkkopalvelusta uusien hakemuksen liitteeksi. Liian usein toistuva tietojen kopiointi ja siirtely kentästä toiseen järjestelmien välillä ei tee asiantuntijatyöstä mielekästä, mutta ohjelmistorobotti puolestaan rakastaa rutiineja. Katso videolta, kuinka näppärästi homma Aililta sujuu!

Efiman CIO ja ohjelmistorobotiikan liiketoiminnasta vastaava johtaja Markus Turunen iloitsee uudesta kumppanuudesta Futunion kanssa: ”On mahtavaa olla mukana tällaisessa ketterää tekemistä vaativassa projektissa, jonka tuomat hyödyt nähdään konkreettisesti heti siitä hetkestä lähtien, kun automaatio ensi kerran käynnistyy. Työttömyyskassojen toiminnan tehostaminen on erityisen tärkeää näissä poikkeusoloissa, ja olemme ylpeitä tilaisuudesta olla osa tätä hienoa yhteistyötä.”

Efima Oy, CIO Markus Turunen
markus.turunen@efima.com, puh: +358407701205

Futunio on ammattiliitojen ja työttömyyskassojen toimialojen erityistarpeisiin erikoistunut palveluyritys. Tuotamme edistyksellisimmät ratkaisut edunvalvontaan ja työttömyysturvaan, joilla asiakkaammekin pysyvät mukana digitalisaation vauhdissa.
futunio.fi

Efima tukee ja tehostaa suurten ja keskisuurten yritysten liiketoimintaa toiminnanohjauksen ja taloushallinnon ohjelmistoratkaisuilla, prosessipalveluilla ja konsultoimalla. Haluamme tarjota alan parasta palvelua ja olla erinomainen työpaikka osaaville asiantuntijoillemme. Vuonna 2020 Efimassa on yli 200 työntekijää. Efiman liikevaihto oli viime tilikaudella lähes 18 miljoonaa euroa, ja sillä on toimipisteet Helsingissä, Tampereella ja USA:n Austinissa.
efima.com