29.06.2022 | Efima Microsoftin Vuoden Power Platform -kumppaniksi

Kaitsu-ja-Janne-web-1 Efiman Janne Hirva ja Kai Lyytinen iloitsevat Microsoftilta saadusta tunnustuksesta.
↑ Efiman Janne Hirva ja Kai Lyytinen iloitsevat Microsoftilta saadusta tunnustuksesta.
29.06.2022 | Microsoft palkitsee vuosittain paikallisia kumppaneitaan menestyksekkäästä työstä Partner of the Year -kumppanitunnustuksilla. Suomessa Vuoden Power Platform -kumppaniksi valittiin tänä vuonna digiyhtiö Efima. ”Efima onnistuu innovatiivisella tavalla täydentämään asiakkaidensa taloushallinto- ja ERP-ratkaisuja Power Platformin ja Azuren avulla”, Microsoft perustelee.

Pilvitalo ymmärsi low-code-kehittämisen mahdollisuudet

Power Platform on Microsoftin low-code-kehitysalusta, jonka avulla yritykset voivat kehittää omia liiketoimintaratkaisujaan perinteistä sovelluskehitystä nopeammin ja vaivattomammin. ”Kun Microsoft Power Platform lanseerattiin 2010-luvun loppupuolella, ymmärsimme heti low-code-työkalujen potentiaalin Efiman liiketoiminnalle sekä asiakkaillemme”, Efiman ERP-liiketoiminnan vetäjä Kai Lyytinen pohjustaa. ”Olemme olleet perustamisestamme lähtien pilvitalo, ja oivalsimme, että Power Platformin avulla voimme vähentää huomattavasti pilviratkaisujen räätälöintitarvetta. Pilvialustat päivittyvät tiheään ja asiakaskohtaiset räätälöinnit hidastavat päivityksiä merkittävästi. Low-code-työkalujen avulla olemme voineet rakentaa ketterästi asiakkaidemme täsmätarpeisiin sovelluksia ja liittää ne osaksi asiakkaan pilvialustaa – ilman, että itse pilviratkaisua tarvitsee räätälöidä.”

Power Platformin mahdollisuuksista innostunut Efima oli tuomassa ensimmäisten kumppanien joukossa Microsoft Power Platform -alustaa Suomeen. Yhtiö myös järjesti ensimmäisiä App in a Day -koulutustapahtumia suomalaisille, low-code-työkaluista kiinnostuneille asiakkailleen. ”Rohkeus tarttua uuteen teknologiaan kannatti – sen kertoo Microsoftilta saatu tunnustus ja omat tilastommekin”, Lyytinen iloitsee. Viimeisen vuoden aikana Efiman Power Platform -tiimin henkilöstömäärä on kaksinkertaistunut, ja Efima palvelee tällä hetkellä reilun 50 eri Power Platform -ratkaisun yli 2000 loppukäyttäjää Suomessa.

Vahva fokus talouden ja toiminnanohjauksen toteutuksiin

Efiman toteuttamat Power Platform -ratkaisut keskittyvät tehostamaan talouden ja toiminnanohjauksen pilviratkaisuja ja prosesseja – yhtiön osaamiskenttää ja muuta palvelutarjontaa tukien. "Suomen johtavana Microsoft Dynamics 365 -toimittajana merkittävä osa Power Platform -ratkaisuistamme tehostaa Microsoftin toiminnanohjausratkaisua, ja suurin osa Dynamics 365 -asiakkaistamme onkin laajentanut liiketoiminta-alustaansa Efiman kehittämillä Power Platform -sovelluksilla sekä Power BI -raportointiratkaisuilla. Vaikka valmisohjelmistoon on rakennettu paljon automaatioita, jää prosesseihin yhä merkittäviä automaatiomahdollisuuksia ja asiakaskohtaisia tehostamistarpeita.” Lyytinen nimeää yhdeksi toteutusesimerkiksi Efiman kehittämän Laskutus Appin, joka automatisoi perusprosesseista poikkeavien laskutuspyyntöjen lähettämistä ja käsittelyä Dynamics 365 -järjestelmän yhteydessä.

”Sen lisäksi, että Power Platform on tarjonnut meille uusia työkaluja kehittää asiakkaidemme Dynamics 365 -ratkaisuja, ovat low-code-työkalut avanneet meille myös täysin uusia mahdollisuuksia rakentaa täsmäratkaisuja muihin talous- ja liiketoimintaprosessien tehostamistarpeisiin”, Lyytinen täydentää. ”Esimerkiksi Mehiläiselle kehitimme muutamassa viikossa Power Platform -pohjaisen Inventaario Appin, joka automatisoi yli 500 toimipisteen inventointiprosessia ja jonka avulla Mehiläinen pystyi luopumaan raskaista inventaario-exceleistään.”

Onnistuminen on vaatinut uuden oppimista

Efiman Power Platform -liiketoiminnan päällikkö Janne Hirva osoittaa kiitokset tunnustuksesta sekä Efiman asiantuntijoille että asiakkaille: ”Siinä missä nelisen vuotta sitten Power Platform oli vielä meille kaikille tuntematon mahdollisuus, tänä päivänä Efiman asiakkuuksissa työskentelee kasvava joukko Power Platform -kehittäjiä. Sekä asiantuntijoidemme että asiakkaidemme vilpitön kiinnostus uutta teknologiaa kohtaan sekä halu kehittyä ja kehittää entistäkin sujuvampia liiketoimintaprosesseja on johtanut Efiman ja Power Platform -liiketoimintamme tähän pisteeseen”, Hirva kiittää.

Efiman investoinnit Power Platform -osaamiseen kantavat hedelmää myös tulevaisuudessa, Hirva ja Lyytinen luottavat. Efima uskoo ”liike-elämän appistumiseen” ja low-code-kehittämisen kasvuun: ”Aivan kuten kuluttajamaailmassakin, myös liike-elämässä työtä tehdään tulevaisuudessa yhä enemmän eri käyttäjäryhmille suunnattujen sovellusten avulla. Microsoft on arvioinut, että tulevan viiden vuoden aikana on tarve kehittää jopa yli 500 miljoonaa uutta liiketoimintasovellusta. Tarvetta low-code-kehittämiselle kasvattaa entisestään pula ammattikehittäjistä: low-code-työkalujen avulla liiketoimintakäyttäjät ja asiantuntijat voidaan kasvattaa sovelluskehittäjiksi, ja tulevaisuudessa yhä suurempia kehityshankkeita toteutetaan Power Platformin avulla”, Hirva kuvaa.

Lyytisen ja Hirvan mukaan Efima aikoo jatkaa valitsemallaan tiellä myös tulevaisuudessa: tarpeita ja mahdollisuuksia uusille Power Platform -ratkaisuille tunnistetaan jatkuvasti yhdessä asiakkaiden kanssa. Asiakaskohtaisten Power Platform -toteutusten lisäksi Efima suunnittelee paketoivansa yleiskäyttöisimpiä toteutuksiaan valmiiksi tuotteiksi. ”Valmisratkaisuilla voimme tehdä Power Platform -toteutusten käyttöönotosta vieläkin ketterämpää ja edistää Efiman parhaiden käytäntöjen leviämistä markkinaan”, Lyytinen kertoo ja kehottaa ”pysymään kuulolla Efiman tulevista tuotelanseerauksista.”

Efima, Business Director Kai Lyytinen
kai.lyytinen@efima.com, +358 40 830 1217