13.07.2020 | Efima on Microsoftin vuoden digitalisaatiokumppani

Tero Salminen ja Kai Lyytinen, Efima Oy Efiman toimitusjohtaja Tero Salminen ja ERP-liiketoiminnan vetäjä Kai Lyytinen iloitsevat tunnustuksesta, johon pitkäjänteinen työ Microsoftin teknologioiden parissa on johtanut
↑ Efiman toimitusjohtaja Tero Salminen ja ERP-liiketoiminnan vetäjä Kai Lyytinen iloitsevat tunnustuksesta, johon pitkäjänteinen työ Microsoftin teknologioiden parissa on johtanut
13.07.2020 | Pilvipohjaisten talous- ja toiminnanohjausjärjestelmien ja digitalisaation edelläkävijä Efima valittiin Microsoftin vuoden 2020 digitalisaatiokumppaniksi Suomessa. Efiman kattava ja pitkäjänteinen työ Microsoftin modernien yritysratkaisuiden parissa sekä parvekelaseistaan tutulle Lumon Groupille toimitettu Euroopan mittavin Dynamics 365 -toteutus toimivat tekijöinä valinnan taustalla.

Microsoftin kumppaniliiketoiminnan johtaja Katarina Engblom kertoo, että valintaan vaikutti Efiman halu kasvaa sekä Efiman osoittama mielenkiinto ja ennakkoluuloton palvelukehitys digitaalisen transformaation rakentamisessa omassa toiminnassaan ja viemisessä asiakaskuntaan.“Olemme myös vaikuttuneita Efiman taloushallinnon osaamisen hyödyntämisestä liiketoimintaratkaisujemme toimittamisessa”.

“Microsoft on tarjonnut meille kehittyvän alustan, jolle olemme rakentaneet liiketoimintaratkaisuja yhdessä asiakkaiden kanssa jo Efiman alkutaipaleelta alkaen. Valinta vuoden digitalisaatiokumppaniksi on upea osoitus tästä pitkäjänteisestä yhteistyöstä”, sanoo Efiman ERP-liiketoiminnan johtaja ja yksi yrityksen perustajista Kai Lyytinen.

Efima on ollut pilvipohjaisten yritysohjelmistojen edelläkävijä ja digitalisaation puolestapuhuja jo vuodesta 2009 lähtien. Yritys on toiminut perustamisestaan lähtien aktiivisesti Microsoft-maailmassa ja julkaissut muun muassa lukuisia asiantuntijakirjoituksia talous- ja toiminnanohjausjärjestelmien, uusien teknologioiden ja digitalisaation teemojen ympäriltä. Viime aikoina Efima on tuonut esiin kansalaiskehittämisen ilmiötä, johon myös Microsoft panostaa vahvasti Power Platform -alustallaan. Efima on lyhyessä ajassa noussut Microsoftin johtajavaksi Power Platform -kumppaniksi Suomessa ja ollut suuressa roolissa App in a Day -työpajojen järjestämisessä.

”Haluamme auttaa yrityksiä hyödyntämään digitalisaation luomat mahdollisuudet mahdollisimman hyvin. Microsoftin ekosysteemi on ollut meille keskeinen kasvualusta ja olemme tänä päivänä Suomen johtava D365-talo. Olemme myös rakentaneet oman pilvipohjaisien ostolaskuratkaisun Microsoftin Azure-ympäristöön ja valloitamme nyt Dooapin avulla Yhdysvaltain markkinoita”, kertoo Efiman toimitusjohtaja ja perustajajäsen Tero Salminen. “Valinta vuoden digitalisaatiokumppaniksi on osoitus siitä, että strategiset valintamme ovat osuneet kohdalleen ja systemaattinen ja pitkäjänteinen työ, jolla olemme nousseet pienestä haastajasta markkinajohtajaksi, on huomioitu myös laajemmin. Olen erittäin ylpeä meidän huippuammattilaisistamme ja tämä tunnustus kuuluu kaikille efimalaisille”, hän iloitsee.

Case Lumon – Euroopan mittavin Dynamics 365 -toteutus tukee kansainvälistä kasvua

Efiman valinnassa vuoden digitalisaatiokumppaniksi nousi esiin parvekelaseistaan tunnetulle Lumonille tuotettu Dynamics 365 (D365) -ratkaisu, joka on Euroopan ja maailmankin mittakaavassa poikkeuksellinen kokonaisuus. Vanhentuneen ja useisiin maakohtaisiin versioihin siiloutuneen toiminnanohjausjärjestelmän tilalle päätettiin hankkia moderni ja pitkälle automatisoitu Dynamics 365.

Lumonin tavoitteena on kasvaa entisestään kansainvälisillä markkinoilla, ja ERP-hanke on yksi tavoitetta tukevista investoinneista, joita yritys on viime aikoina tehnyt. ”ERP- ja tuotantoinvestoinnit toimivat pohjana kansainväliselle kasvulle ja kannattavuudelle”, kuvaa Lumonin toimitusjohtaja Jussi Kinnunen yrityksen tulevaisuudennäkymiä.

Pelkän järjestelmäpäivityksen sijaan Lumon päätti käyttää tilaisuuden hyväkseen myös paperittomuuden ja automaation lisäämiseen läpi yrityksen prosessien. Mittava panostus kannatti, sillä nyt yrityksen koko tuotantoprosessi alkaen myyjän kirjaamasta tuotetilauksesta läpi tuotannon aina toimitukseen ja sen jälkeisiin mahdollisiin toimenpiteisiin asti rullaa sähköisesti Lumonin uuden Dynamics 365 -digisydämen läpi. Yhtä mittavaa ja saumattomasti toimivaa D365-toteutusta ei tätä ennen ollut Euroopassa nähty.

”Hanke vaati meiltä paljon voimavaroja, mutta näiden kautta myös onnistuttiin. Nyt meillä on yksi, yhteinen Lumonin tapa toimia, ja asiakkaan näkökulmasta olemme pystyneet jopa entistä parempaan työhön”, Kinnunen kertoo iloisena projektin tuloksista. Kehitys ei myöskään ole loppunut käyttöönoton jälkeen, vaan uusi ja jatkuvasti kehittyvä järjestelmä tarjoaa paljon potentiaalia, jota kansainvälistyvä yritys aikoo tulevaisuudessa hyödyntää.