04.10.2021 | Satu Räsänen on nimitetty Efiman uudeksi henkilöstöjohtajaksi

Satu Räsänen, Efima Oy Yhdessä eteenpäin -asenne sekä halu kasvaa ja kehittyä yhdistävät Efimaa ja Efiman uutta henkilöstöjohtajaa Satu Räsästä.
↑ Yhdessä eteenpäin -asenne sekä halu kasvaa ja kehittyä yhdistävät Efimaa ja Efiman uutta henkilöstöjohtajaa Satu Räsästä.
04.10.2021 | Yhdessä eteenpäin -asenne ja halu kasvaa ja kehittyä yhdistävät Efimaa ja Efiman uutta henkilöstöjohtajaa Satu Räsästä. Vuosi sitten Efimalla henkilöstötyön ja johtamisen kehityshankkeiden parissa aloittanut Satu jatkaa tekemäänsä kehitystyötä 1.10.2021 alkaen Efiman henkilöstöjohtajana ja johtoryhmän jäsenenä.

Vuoden päivät Efimalla moninaisista henkilöstötyön ja johtamisen kehityshankkeista vastannut Satu Räsänen on nimitetty Efiman uudeksi henkilöstöjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi lokakuun alusta alkaen. Satu jatkaa tekemäänsä kehitystyötä ja ottaa kokonaisvastuun Efiman johtamisen, kulttuurin ja henkilöstön hyvinvoinnin kokonaisuuksista.

Ennen uraansa Efimalla Sadulla on takanaan 10-vuotinen taival monipuolisissa HR-tehtävissä, viimeisimpänä Esperi Carella ja KPMG:llä. ”Henkilöstön osaamisen, johtamisen kehittämisen ja kulttuurin teemat ovat olleet aina lähellä sydäntäni – ja onnekseni myös työpöytääni. Ja kun vuosi sitten Efiman ja minun tieni kohtasivat, tartuin innolla mahdollisuuteen olla osa yritystä, jossa arvojen, kulttuurin ja hyvinvoivan työyhteisön merkitys on ymmärretty jo pitkään”, Satu kertoo tyytyväisenä vuodentakaiseen päätökseensä. Sittemmin Satu on osallistunut Efiman strategisten painopisteiden määrittelyyn, henkilöstöjohtamisen käytäntöjen kehittämiseen ja skaalaamiseen kasvuyrityksen tulevaisuuden tarpeita varten.

Efiman toimitusjohtaja, Tero Salminen, toivottaa Sadun lämpimästi tervetulleeksi mukaan Efiman johtoryhmään ja jatkamaan jo tehtyä työtä uudessa roolissaan: ”Lähivuodet eivät ole olleet henkilöstöjohtamisen kannalta helpoimpia. HR-tiimiämme on kuitenkin kiittäminen siitä, että efimalaisten hyvinvointiin panostamisesta ei ole tingitty pandemiankaan aikana, ja keväällä toteutetun henkilöstökyselymme mukaan henkilöstötyytyväisyytemme on jopa kasvanut. Koronamyllerryksen keskellä HR-tiimimme on tehnyt myös ansiokasta rekrytointityötä, jonka johdosta olemme saaneet joukkoomme yli 100 uutta efimalaista kirjoittamaan kasvutarinaamme. Kiitos näistä onnistumisista kuuluu myös Sadulle, joka on vuodessa vakuuttanut meidät kaikki ammattitaidollaan ja ansaitsee jatkaa tekemäänsä työtä nyt kokoa suuremmissa saappaissa.”

Yksi tärkeistä viime kevään kehityshankkeista on ollut efimalaisten yhdessä kokoama työntekijälupaus, jonka lunastaminen on tärkeä osa Sadun uutta roolia Efiman henkilöstöjohtajana. ”Työntekijälupauksemme on efimalaisten kokoama ja sanoittama kuvaus siitä, minkälainen työpaikka ja työyhteisö haluamme olla. Niin lupauksen sisältö kuin sen luomisprosessikin kuvastavat mielestäni oivallisesti sitä efimalaista tekemiseen tapaa, jossa asioita tehdään yhdessä ja yhteen hiileen puhaltaen”, Satu kertoo ja tunnistaa saman toimintatavan myös omista johtamisperiaatteistaan. ”Vaikka efimalaiset ovat joukko huippuasiantuntijoita, huokuu tekemisestä tietynlainen inhimillisyys ja lämpö – jotka ovat hienoja piirteitä asiantuntijaorganisaatiossa. Kaikki tämä on keskeistä myös asiakaslupauksemme toteutumiselle.”

Satu uskoo, että samaa yhdessä tekemisen asennetta tarvitaan myös nyt, kun Efimalla on edessään siirtymä pitkästä etätyöjaksosta uudenlaiseen hybridiarkeen: ”Olemme jälleen uuden äärellä, emmekä kukaan tarkalleen tiedä, minkälainen maailma meitä odottaa. Tässäkin hetkessä arvomme, yhdessä eteenpäin, on valttikorttimme: voimme rakentaa yhdessä juuri meille sopivat käytännöt ja tulevaisuuden Efiman.”

Myös töiden ulkopuolella Sadun tekemisestä huokuu tahto kasvaa ja kehittyä. Lähivuosina Sadun vapaa-ajan ovatkin täyttäneet jatko-opinnot positiivisen psykologian ja coaching-psykologin saralla, jotka hän sai kunnialla päätöksen viime keväänä kiireisen työ- ja perhearjen keskellä. Opintojen päätyttyä Satu haaveilee uuden harrastuksen aloittamisesta: ”Lasten harrastuksista toiseen juokseminen on ollut hyvää harjoitusta haaveelleni aloittaa juoksuharrastus uudestaan. Aktiivisen haaveilun ajattelin korvata syksyllä rohkeudella onnistua”, Satu hymyilee.